Recomandă o carte (#5/2020): „Copiii erei digitale”

Publicat in 8 mai 2020

Titlu: „Copiii erei digitale” („Digital kids: How to balance screen time and why it matters”)

Autor: Dr. Martin L. Kutscher


Îmi propun să citesc această carte de ceva vreme. Am cumpărat-o de câteva luni bune, dar am așteptat momentul potrivit pentru a o citi. Oricât de ciudat ar suna, cam niciodată nu citesc cărțile în mod întâmplător. Le aleg în funcție de stare, în funcție de ceea ce îmi propun să fac sau de ce informație am nevoie să știu, să-mi clarific ori să-mi consolidez. În acest caz, cartea îmi va fi de ajutor, ca sursă bibliografică, într-o serie de articole pe care îmi propun să le scriu pe subiectul tehnologiei, în raport cu copiii și părinții.

Copiii erei digitale” este scrisă de dr. Martin L. Kutscher, pediatru specializat în neurologie comportamentală și face parte din colecția „Educație cu blândețe” coordonată de Ioana Chicet-Macoveiciuc (Prințesa Urbană pentru cei care nu o știți după nume).

De ce ne atrage tehnologia digitală atât pe noi, părinții, cât și pe copiii noștri? Ecranele sunt bune sau rele? Cum ne afectează folosirea lor? Autorul pleacă de la premisa că tehnologia nu este nici bună, nici rea. Totul depinde de cum alegem să o folosim. Da, putem ajunge să fim dependenți de tehnologie, de ecrane, de device-uri, dar eliminarea tehnologiei în sine este o utopie. Trebuie să ne schimbăm perspectiva, abordarea față de tehnologie. Trebuie să ne echilibrăm comportamentul pentru a armoniza mulțimea de avantaje, dar și de amenințări pe care le prezintă lumea digitală.

Ce veți găsi în carte 

Informația este sintetizată, pe înțelesul tuturor, prezentată cu date statistice pentru a înțelege gravitatea problemei. De asemenea, găsiți soluții de prevenție și tratament, fiind selectate doar cele considerate că au un randament ridicat. Cartea are 7 capitole, centrate pe următoarele subiecte:

  1. Probleme legate de folosirea tehnologiei digitale – despre cititul superficial, întreruperile frecvente care ne afectează munca și lipsa pauzelor care ne permit să fim creativi. Efectele timpului petrecut în fața ecranului sunt abordate din perspectivă psihologică/educațională, neurologică, dar și din punctul de vedere al sănătății fizice.
  2. Probleme legate de conținutul tehnologiei digitale – despre rețelele de socializare, hărțuire, sexting, pornografie, violență, etc.
  3. Probleme care privesc categorii speciale de populațieaici autorul se concentrează pe copiii mici, ADHD și tulburările din spectrul autist.
  4. Rolul părinților – despre rolul părinților ca modele, îndrumători și factori decizionali în impunerea limitelor.
  5. Stabilirea regulilor – despre importanța ședințelor și acordurilor de familie în vederea asumării unui angajament în privința echilibrului în folosirea dispozitivelor digitale. Aici este chiar și un exemplu de acord care mi s-a părut foarte util.
  6. Dependența de internet – despre cauzele, prevenția și tratarea acestei probleme din ce în ce mai frecvente.
  7. Recapitulare

„Ca părinți, profesori și copii, toți încercăm să învățăm de la ceilalți, așa că rețineți că nu e vina nimănui, dar e problema tuturor. Mult succes nouă, tuturor!”

Cartea prezintă, cu studii și analize, atât efectele pozitive ale ecranelor, cât și efectele negative, deloc puține, de ordin educațional, psihologic, neurologic și fizic. Consider că este important să le menționez pe câteva dintre ele:

Efecte pozitive: socializarea, circulația nelimitată a informației, învățarea de noi aptitudini, exprimarea creativității, munca în echipă indiferent de locul în care se află fiecare, etc.

Efecte negative

  • educaționale: lipsa sau pierderea concentrării, afectarea scrisului, afectarea gândirii critice, dezvoltarea cititului superficial.
  • psihologice: stres, anxietate, agresivitate, probleme care țin de formarea identității, intimității și imaginației.
  • neurologice: modificări ale creierului care afectează motivația și autocontrolul.
  • fizice: somn insuficient, dureri de spate, dureri de cap, consum de droguri/alcool/tutun, hipertensiune, etc.

Tehnologia poate face atât bine, cât și rău. Ce facem? Ce alegem? Provocarea noastră, a părinților, este să creăm un echilibru, să ne învățăm copiii limitele utilizării tehnologiei și noi, la rândul nostru, să le respectăm. Noi putem fi atât parte a problemei, cât și a rezolvării ei.

Vă recomand să o citiți! Este plină de informații utile!

Cărți pe care vi le recomand: 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *