Prăjituri sănătoase pentru mese festive (2018)

Publicat in 17 decembrie 2018

 

 

Nu cred că există sărbătoare fără preparate dulci. Dulce nu trebuie să însemne neapărat şi nesănătos. Există o mulţime de reţete fără zahăr ori cu îndulcitori naturali care îşi pot face loc cu succes pe mesele voastre festive. Vă propun 17 prăjituri sănătoase, unele fără zahăr şi fără îndulcitori, altele cu o cantitate mică de îndulcitori naturali. Să ştiţi că fără zahăr nu înseamnă şi fără gust. 🙂

 

 

Brioşe cu banane şi sfeclă coaptă

 

Sfecla este un colorant alimentar natural pe care nu îmi este frică să-l folosesc, pentru că are nenumărate beneficii: sursă importantă de vitamina B, vitamina C, potasiu, fibre şi antioxidanţi. Am inclus sfecla într-un preparat pe care cei mici îl preferă de când pot să ţină mâncarea în mână şi să o gestioneze singuri: brioşele.

 

 

 

Mini brioşe cu mere şi morcovi (fără zahăr)

 

După ce am făcut primul meu tort cu morcovi, m-am gândit că brioşele cu mere şi morcovi n-ar avea cum să fie o combinaţie sortită eşecului. 🙂

 

 

 

 

Budincă de chia cu ciocolată şi cremă de caju

 

De ce aţi vrea să pregătiţi această budincă? Vă dau câteva motive:

Vă este poftă de ceva dulce şi vreţi să vă satisfaceţi pofta fără să aveţi mustrări de conştiinţă.

Vreţi să-i oferiţi copilului o gustare hrănitoare ori un dulce fără zahăr.

Aveţi musafiri şi vă doriţi să-i serviţi cu un desert sănătos.

 

 

 

Clafoutis cu mere

 

Nu-i chec şi brioşă nici atât. Nu-i tort, dar aduce a budincă. Este un clafoutis, un desert franţuzesc care există de prin anii 1860. N-aş vrea să vă plictisesc cu detalii istorice, dar ţin să precizez că, în mod tradiţional, clafoutis-ul se face cu cireşe. Mai exact, cireşele întregi sunt cufundate într-un aluat făcut din făină, zahăr, lapte sau smântână şi ouă. Cireşe nu sunt pe vremea asta, dar merele îşi fac în mod excelent treaba. 🙂

 

 

Brioşe cu banane şi migdale (fără zahăr)

 

Sunt moi, se topesc în gură şi sunt aromate. Dacă aceste argumente nu vă sunt suficiente ca să le încercaţi, vă mai spun şi că sunt fără zahăr şi fără îndulcitori, dar sunt suficient de dulci.

 

 

Fursecuri cu gem (fără zahăr)

 

Dacă plănuiţi ca pe masa voastră festivă să se regăsească şi o tartă, să nu aruncaţi resturile de aluat. Din aluatul rămas puteţi face aceste fursecuri.

 

 

Prăjitură cu lămâie (fără ouă, fără gluten şi fără lactate)

 

Îmi imaginez că, atunci când ai un copil cu diferite alergii, este dificil să găseşti reţete potrivite pentru el. Aceasta este fără ouă, fără gluten şi fără lactate, hrănitoare pentru cel mic şi prietenoasă cu silueta voastră.

 

 

Budincă cu brânză de vaci și afine

 

Este o budinco-prăjitură pufoasă, sănătoasă şi gustoasă, uşor de făcut, fără să ţintuiască pofticiosul prea mult timp în bucătărie.

 

 

Mini checuri cu fructe de pădure şi fulgi de ovăz (fără zahăr)

 

Îmi doresc ca prăjiturile noastre să fie cât mai nutritive şi cât mai sănătoase. Din acest motiv, exclud zahărul şi încerc să folosesc cât mai rar îndulcitori. Pentru a spori aportul nutritiv al acestor mini chechuri, am adăugat fulgi de ovăz. Fulgii de ovăz sunt bogaţi în fibre solubile, fibre care ne ajută la scăderea colesterolului „rău” şi la stabilizarea nivelului de zahăr din sânge. Ajută la o bună funcţionare a digestiei şi sunt bogaţi în antioxidanţi. Din aceleaşi motive privilegiez şi consumul de făină integrală în detrimentul consumului de făină albă.

 

 

Prăjitură cu couscous şi fructe de pădure (fără zahăr)

 

 

Tiramisu cu căpşuni (fără ouă, fără cafea şi fără pişcoturi)

 

Mâna sus cui nu-i place tiramisu? Nu-i bai dacă nu vă place tiramisu clasic. Ăsta s-ar putea să vă fie pe plac. Şi încă ceva: îl puteţi oferi cu încredere şi celor mici, pentru că nu are cafea, zahăr, cacao, ouă şi nici măcar pişcoturi. De fapt, dacă italienii ar şti că numesc acest desert tiramisu, cred că m-ar arde pe rug. Cu scuzele de rigoare, o denumire mai inspirată nu mi-a venit, pentru că ideea acestui desert a pornit de la tiramisu clasic, dar îmi doream să fie unul altfel, baby friendlyrevisité cum ar spune francezii. Puteţi înlocui căpşunile cu afine, dacă le aveţi congelate, ori cu un fruct de sezon, kaki de exemplu.

 

 

Brioşe pufoase cu zmeură şi cocos

 

 

Clafoutis cu cireşe (fără gluten şi fără lactate)

 

Cred că cel mai simplu desert cu fructe este clafoutis-ul. În mod tradiţional, acesta se face cu cireşe întregi acoperite în întregime de o compoziţie realizată din zahăr, făină, lapte şi ouă. Eu am ales să fac un clafoutis fără gluten, fără lactate şi fără zahăr, gustos şi hrănitor. Spre deosebire de reţeta tradiţională, am ales să folosesc cireşe fără sâmburi, tăiate în jumătăţi. Astfel clafoutis-ul este mai uşor de consumat atât de cei mici, cât şi de cei mari. În această perioadă, dacă nu aveţi cireşe congelate, le puteţi înlocui cu un fruct de sezon.

 

 

Prăjitură cu ricotta şi stafide (fără zahăr şi fără făină)

 

În mare parte, prăjiturile noastre trebuie să fie bune de mâncat la micul dejun, deci suficient de nutritive, pentru că Antonia nu mănâncă acasă gustări în timpul săptămânii, doar în weekend. Poate că seamănă cu o budincă, dar eu am numit-o în continuare prăjitură. M-aş aventura să o servesc musafirilor pe post de desert şi nu cred că ar fi cineva dezamăgit. 🙂

 

 

Crumble cu mere și smochine

 

Mă îndoiesc că veţi găsi smochine proaspete în magazine, aşa că le puteţi omite din reţetă.

 

 

Budincă de chia cu ananas şi cocos (fără zahăr)

 

Pentru că-mi place combinaţia de cocos cu ananas şi exclud alcoolul din preparate, m-am gândit să fac o budincă de chia căreia să îi spun piña colada. Budincile de chia nu necesită mari pregătiri şi nici o vastă experienţă în bucătărie. Din dorinţa de a combina aceste două arome exotice, a ieşit o gustare dulce şi sănătoasă. Să ştiţi că-i fără zahăr şi fără îndulcitori, numai bună pentru copii şi pentru siluetă.

 

 

Banana bread cu nuci şi unt de arahide (fără zahăr şi fără lactate)

 

Dacă nu vă aventuraţi cu cozonăcitul, poate vă încumetaţi să faceţi un chec cu banane şi nuci. Vă propun o reţetă de banana bread aromată, fără lactate, fără îndulcitori, cu o textură nu foarte umedă.

 

 

Care reţetă v-a făcut cu ochiul şi plănuiţi să o încercaţi? 🙂

 

 

 

Dacă încă nu ştiţi ce să gătiţi de sărbători, s-ar putea ca articolele de mai jos să vă inspire:

Deserturi raw pentru mese festive
Prăjituri sănătoase pentru mese festive
Biscuiţi şi fursecuri sănătoase pentru mese festive
Aperitive sănătoase pentru mese festive (2017)
Aperitive sănătoase pentru mese festive (2018)

 

 

 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *