Cât costă mâncarea sănătoasă?

Publicat in 7 mai 2019
Photo by Lee Myungseong on Unsplash

 

 

De când am blogul şi sunt activă în mediul online, mă lovesc de oameni reticenţi la nou şi la schimbare în privinţa alimentaţiei. Adesea, motivele pentru refuzul de a încerca alimente sau mâncăruri noi sunt: „Pe vremea mea nu am crescut cu din astea şi suntem bine, sănătoşi”, „Nu mâncăm aşa ceva, pentru că nu sunt produse româneşti/nu cresc la noi”, „Nu am bani să cumpăr aşa ceva”. Pe blog, am mai vorbit de primele 2 motive, dar nu şi de ultimul, banii. Cât costă mâncarea sănătoasă? Şi-o permite marea majoritate a oamenilor sau doar un segment dintre aceştia? Ce înseamnă, de fapt, mâncare sănătoasă?

 

Ce consider eu că este mâncarea sănătoasă

 

Când am spus „mâncare sănătoasă” v-aţi gândit cumva la produsele bio? Eu nu. În primul rând, m-am gândit la modul în care sunt gătite alimentele. Bineînţeles, fructele, legumele, carnea şi lactatele bio sunt adesea mai sănătoase decât cele care nu au aceste certificări. Sau mai există varianta fără certificare, din sursă sigură, de la cei care cresc animale fără antibiotice, legume şi fructe netratate şi fără pesticide. Degeaba avem materie primă bio dacă nu o gătim corespunzător.

 

Mâncarea sănătoasă depinde de alegerile pe care le facem

 

Pe lângă modul în care gătim alimentele, mai am câteva principii după care mă ghidez:

  1. Alegem mâncarea gătită în casă în locul celei din comerţ. Astfel, deţinem controlul asupra a ceea ce mâncăm. Ştim (în mare parte) de unde provin alimentele, cât sunt de proaspete şi cum sunt gătite.
  2. Citim etichetele atunci când mergem la cumpărături. Marketing-ul din jurul unui anumit produs ne poate influenţa decizia de cumpărare, însă eticheta este primul factor de care trebuie să ţinem cont.
  3. Investesc în câteva alimente de calitate, precum: cacao crudă, scorţişoară Ceylon, lapte vegetal bio, seminţe de chia, seminţe de cânepă, carne din sursă sigură (de la animale crescute fără antibiotice), lactate bio, miere din sursă sigură, zahăr de cocos, unt din nuci (fără zahăr sau E-uri), etc. Am menţionat câteva alimente care costă mai mult decât cele pe care le găsim în orice magazin alimentar. De asemenea, avem de fiecare dată alternative, cum ar fi: fulgi de porumb sau de ovăz fără zahăr în locul celor care conţin zahăr; cereale fără zahăr în locul cerealelor îndulcite, mix de condimente făcut în casă în locul celui din comerţ, etc.

 

Photo by ja ma on Unsplash

Exerciţiu practic

Vreau să vă propun câteva idei pentru cele 3 mese din zi, mic dejun, prânz şi cină, construite conform principiilor mele, sănătoase, care implică un timp minim petrecut în bucătărie (planificarea meselor în avans ajută de fiecare dată) şi nu ne ruinează bugetul. 🙂 Calculele sunt făcute conform cantităţilor utilizate pentru reţetele respective.

 

Mic dejun

 

Variante gătite:

terci cu fulgi de ovăz (ingrediente: 5lg fulgi de ovăz fără zahăr, 150-200ml lapte, 1 banană) → cost aproximativ/porţie = 4-5 lei. Aici găsiţi o reţetă de terci cu mai multe ingrediente.

budincă de mei cu brânză (ingrediente pentru 2 porţii: 5lg mei, 300ml lapte de vacă bio, 1 ou bio, 100g ricotta bio, 1 banană, scorţişoară) → cost aproximativ/2 porţii = 12 lei. Aici găsiţi reţetele de budinci cu mei pe care le-am încercat de-a lungul timpului.

♦ pastă de avocado cu ou servită pe pâine sau pe crackerşi (ingrediente pentru 2 porţii: 1 avocado, 1 ou bio fiert, zeamă de lămâie, roşii, ceapă verde) → cost aproximativ/2 porţii = 12 lei. Aici găsiţi mai multe idei de reţete tartinabile potrivite pentru micul dejun.

 

Variante rapide:

iaurt cu fructe şi fulgi de ovăz (ingrediente: 1 iaurt grecesc, 2lg fulgi de ovăz, 1 banană, 2lg afine)  → cost aproximativ/porţie = 4 lei.

♦ cereale (fără zahăr) cu lapte → cost aproximativ/porţie = 5 lei.

fulgi de porumb (fără zahăr) + fulgi de tărâţe (fără lapte) + stafide/alte fructe uscate + mix de seminţe + lapte vegetal sau de origine animală → cost aproximativ/porţie = 5-6 lei.

 

Prânz

◊ Ficat de pui în sos de roşii + garnitură de cartofi dulci + salată de legume (roşii + castraveţi) → cost aproximativ/2 porţii = 15-16 lei.

◊ Chiftele din carne de vită la cuptor + orez cu legume → cost aproximativ/2 porţii = 15 lei.

◊ Tocăniţă de linte cu legume → cost aproximativ/2 porţii = 10 lei.

 

Cină

♦ Soufle de dovlecei (ingrediente: 2 dovlecei, 100g telemea bio, 2 ouă bio, 1lg smântână, mărar, pesmet, unt) → cost aproximativ/2 porţii = 15 lei.

♦ Couscous cu legume → cost aproximativ/2 porţii = 7-8 lei.

♦ Paste cu sos de sfeclă coaptă (ingrediente: 200-250g paste integrale, dovlecel, sfecla coapta, usturoi, ceapa, roşii, parmezan – opţional) → cost aproximativ/2 porţii = 7-8 lei fără parmezan/12 lei cu parmezan.

 

Pe blogul Florinei Badea, consultant în nutriție, găsiți și mai multă inspirație pentru prânzuri și cine sănătoase, cu un buget rezonabil.

 

Din punctul meu de vedere, mâncarea sănătoasă nu trebuie să însemne alimente nemaivăzute şi nemaiauzite, deşi eu sunt pentru descoperirea de noi gusturi, alimente şi combinaţii. Hrana sănătoasă nu trebuie să fie sinonimă cu bugete colosale, ci se poate adapta fiecărui buget. Pentru voi ce înseamnă mâncarea sănătoasă? O asociaţi cu un buget consistent sau poate fi accesibilă şi celor care au un buget mediu?

 

 

 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram

Comments

  1. Ana Manciu a zis

    Eu personal caut alimente organice fructe legume organice atat pt copil cat si pt mine si soț. Bugetul drept sa spun nu prea il luam in calcul in privinta mancarii…prefer sa mancam acasa decat in oraș, e nevoie de bani mai multi cred eu ot o alimentație variata si sănătoasă.

    • admin a zis

      Şi eu optez pentru alimente organice în mare parte (când le găsesc) şi da, cheltuim destul de mulţi bani pe mâncare. În articol, voiam să subliniez faptul că mâncarea sănătoasă nu înseamnă neapărat bio, că înainte de bio avem multe alte soluţii pentru a mânca mai sănătos. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *