Trucuri pentru organizarea casei (metoda KonMari)

Publicat in 19 februarie 2018

 

V-am povestit aici despre cartea „Magia Ordinii”. Am rămas datoare să vă dau mai multe detalii despre metoda de organizare despre care se vorbeşte în carte, metoda KonMari. Metoda KonMari susține că e important să facem ordine pe categorii, în ordinea corectă: haine, cărți, hârtii, obiecte diverse și lucruri cu valoare sentimentală.

 

Îmbrăcămintea

 

Pentru o mai mare eficiență, Marie Kondo ne sugerează să împărțim obiectele în următoarele subcategorii:
♣ topuri (cămăși, pulovere, tricouri, etc.);
♣ haine pentru partea de jos a corpului (pantaloni, fuste, etc.);
♣ haine care se agață (jachete, paltoane, costume, etc.);
♣ accesorii (eșarfe, curele, etc.);
♣ haine pentru evenimente speciale (costume de baie, uniforme, etc.);
♣ pantofi.

 

Toate, dar absolut toate lucrurile trebuie adunate în mijlocul casei. Apoi, începeți trierea cu hainele de extrasezon. E mai ușor decât cu cele folosite în momentul prezent. Întrebarea cheie sună cam așa: “Aș dori să mai port asta imediat, dacă temperatura s-ar schimba brusc?”. După ce ne dăm răspunsul la această întrebare, rămân doar hainele care ne fac plăcere. După prima categorie, le vine rândul hainelor de sezon. Cel mai important lucru în acest proces este ca toate hainele să fie adunate grămadă și fiecare articol să fie luat în mână.

Nu vă amăgiți că transformați hainele de stradă pe care nu le mai purtați afară în haine de casă. Nu-s din același film, nu vă vor face să vă simțiți confortabil și vor umple dulapurile degeaba.

 

Depozitarea hainelor

 

Depozitarea hainelor într-un mod corect rezolvă problema spațiului insuficient. Metoda Konmari susține că prin atingerea fiecărei haine, îi transmitem parte din energia noastră, împăturirea fiind un act de grijă și apreciere față de hainele care ne protejează trupul. Împăturirea perfectă începe cu vizualizarea sertarului și cum ar trebui el să arate atunci când hainele sunt împăturite. Ideea este să poți vedea dintr-o privire ce conține. Sugestia este depozitarea pe verticală, nu pe orizontală, sub forma unui teanc, ca într-un magazin. De fapt, nu numărul îndoiturilor creează cute, ci presiunea exercitată asupra hainelor. Fiecare piesă trebuie împăturită într-un dreptunghi: marginile se împăturesc pe lungime în interiorul hainei, iar mânecile se bagă înăuntru și se formează un dreptunghi. Capătul lui se îndoaie spre capătul opus și apoi se împăturește din nou în jumătăți sau în 3. Numărul de împăturiri trebuie adaptat astfel încât, atunci când haina stă la margine, să corespundă înălțimii sertarului. Șosetele și dresurile trebuie tratate cu respect, împăturite, rulate, nu strânse într-un ghem. Apoi, trebuie depozitate vertical așa cum procedăm cu hainele. Aici  aveţi exemple cum să vă împăturiţi fiecare piesă de îmbrăcăminte conform metodei KonMari.

 

 

Hainele organizate pe umerașe ar trebui să fie cele cărora le stă bine agățate, cum ar fi rochiile vaporoase. Pentru ca un dulap să fie ordonat, regula de bază este ca hainele să fie agățate pe categorii, adică să avem o secțiune pentru jachete, una pentru rochii, alta pentru costume, etc. Marie Kondo spune că hainele, ca și oamenii, se pot relaxa mai bine în compania celor foarte asemănătoare ca tip. Acest principiu ar trebui să stea la baza transformării garderobei noastre. O altă idee este agățarea hainelor să se facă spre partea dreaptă, adică tot ce e gros, greu și închis la culoare să fie pus pe stânga și hainele mai scurte, mai subțiri și în culori mai deschise pe dreapta. Se pare că liniile ascendente spre dreapta fac oamenii să se simtă confortabil.

Marie Kondo spune să nu ne mai depozităm hainele de extrasezon, să nu le mai sufocăm în cutii din plastic. Să le aranjăm în funcție de materiale și să le lăsăm la vedere. Altfel, vom uita de existența lor. Sunt perfect de acord cu ea. În ultimii ani, schimbam lucrurile din dulap în funcţie de sezon. De la un sezon la altul, uitam ce şi câte lucruri aveam.

 

Depozitarea cărților

 

La fel ca și în cazul hainelor, le adunăm pe toate pe podea și trecem prin mâini fiecare carte. Le sortăm în funcție de câteva criterii dacă sunt prea multe:

♣ generale (cărți pe care le citim cu plăcere);

♣ practice (informații, cărți de bucate, etc.);

♣ vizuale (colecții de fotografii, etc.);

♣ reviste.

Niciodată nu vom reuși să ne despărțim de cărți doar dintr-o simplă privire, văzându-le pe raft. Este prea puțin probabil să mai citim cărțile cumpărate de multă vreme, necitite sau citite parțial. Slabe șanse sunt și să mai recitim cărțile citite în trecut.

 

Photo by Kari Shea on Unsplash

 

Sortarea hârtiilor

 

Metoda Konmari spune să ne aruncăm toate hârtiile, dar bineînţeles că acest lucru nu este posibil. Și dacă e musai să păstrăm câteva, atunci să le împărțim în 2 categorii:

♣ hârtii care trebuie păstrate

♣ hârtii de care trebuie să ne ocupăm

Hârtiile trebuie să aibă un loc dedicat, în organizatoare verticale. Adesea păstrăm hârtii inutile, pe care, ca și în cazul cărților, credem că le vom mai parcurge. De ce păstrăm materiale de la multiple cursuri sau seminarii pe aceeași temă? Pentru că nu ne-am însușit ceea ce am învățat. Ideea este să punem în practică ceea ce am învățat la finalul cursului, nu să ne agățăm de hârtii, care nu ne vor ajuta să punem în practică ceea ce am învățat.
Este la fel de inutil să păstrăm extrasele de cont sau manualele de utilizare ale electrocasnicelor. Când există nelămuriri, cel puţin în cazul ultimelor, internetul este salvarea. Garanțiile produselor trebuie păstrate, dar e inutil să le ținem pe categorii. Dacă sunt toate la un loc, ocupă mai puțin spațiu și atunci când avem nevoie de una dintre ele, suntem mai tentați să le verificăm și pe celelalte pe care le scoatem din dosar.

 

Komono sau obiecte diverse

 

În japoneză, komono înseamnă “articole mici, obiecte diverse, fleacuri”, adică toate obiectele pe care pur și simplu le aruncăm într-o cutie ca să fie … degeaba. Acestea ar trebui sortare în această ordine:

♣ CD-uri și DVD-uri;

♣ produse pentru îngrijirea pielii;

♣ produse pentru machiaj;

♣ accesorii;

♣ obiecte de valoare (carduri, pașapoarte, etc.);

♣ electrocasnice și echipamente electrice (aici intră inclusiv cablurile);

♣ echipamente de uz casnic (truse de cusut, papetărie, etc.);

♣ consumabile de uz casnic (medicamente, detergenți, șervețele, etc.);

♣ produse pentru bucătărie/alimente;

♣ altele.

Scopul este să inventariem toate obiectele komono și să le păstrăm doar pe cele care ne produc bucurie. În această categorie sunt și cadourile care nu ne plac, pe care le ținem doar din respect pentru persoana care ni le-a dăruit. Totuși, scopul principal al unui cadou este să fie primit. Dacă privim lucrurile din acest punct de vedere, nu ar trebui să ne simțim vinovați atunci când ne despărțim de un cadou care nu ne face plăcere, pe care îl păstrăm doar din obligație.

 

Obiectele cu valoare sentimentală

 

În ultima categorie pe care ar trebui să o organizăm intră obiectele cu valoare sentimentală. Un exemplu de obiecte cu valoare sentimentală sunt fotografiile. Şi ele trebuie luate în mână una câte una. Fotografiile ilustrează un moment sau un eveniment. Nu toate ne emoţionează sau ne bucură. Ar trebui să le păstrăm doar pe cele care o fac, ideal câte 5 de la fiecare eveniment, reprezentative pentru acel moment.

 

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash
Luând în mână fiecare obiect cu valoare sentimentală și hotărând ce să arunci, îți procesezi trecutul. Dacă doar arunci aceste obiecte într-un sertar sau într-o cutie de carton, până să-ți dai seama, trecutul îți va deveni o povară care te trage înapoi și te va împiedica să trăiești aici și acum. Să-ți pui lucrurile în ordine înseamnă, de asemenea, să-ți pui trecutul în ordine. Este ca și cum ți-ai reîncepe viața și ți-ai regla socotelile, astfel încât să poți face următorul pas înainte.”

 

Despre stocuri, Marie Kondo spune să ne scăpăm de cele în exces și atunci vom reuși să ne punem casa în ordine. E adevărat că nimeni nu are nevoie de 20.000 de bețișoare de urechi, cantitate pe care a găsit-o în casa unei cliente.

Marie Kondo spune că pe măsură ce ne punem casa în ordine și reducem din volumul lucrurilor pe care le avem, ne vom observa adevăratele valori, ce este important pentru noi în viață. Nu trebuie să ne concentrăm pe reducere sau pe depozitare, ci pe lucrurile care ne fac plăcere. Ar trebui să ne bucurăm de viață după propriile standarde. Sentimentele noastre sunt criteriul pentru luarea deciziilor, nu metodele numerice bine definite. Fiecare lucru trebuie să aibă locul lui pentru ca spațiul să nu cadă din nou pradă dezordinii. Aceasta este esența depozitării eficiente. Învățând să ne alegem obiectele corect, vom rămâne cu volumul care se potrivește spațiului pe care îl avem. Aceasta este adevărata magie a ordinii conform lui Marie Kondo. Practic, păstrăm doar obiectele care ne aduc bucurie în suflet.

Când vine vorba de familii, fiecare membru trebuie să aibă un loc dedicat de depozitare, unul singur, nu mai multe împrăștiate prin toată casa. Depozitarea verticală este soluția şi de această dată. Când lucrurile sunt depozitate pe verticală, orice creștere este vizibilă și ne va ajuta să remarcăm faptul că acumulăm lucruri. În același timp, stivuirea presează lucrurile care se află dedesubt, slăbindu-le și deteriorându-le. Pentru a depozita corect nu avem nevoie de sisteme, recipiente speciale pentru depozitare sau separatoare. Niște sertare clasice și câteva cutii simple sunt suficiente.

 

Marie Kondo ne îndeamnă să ne apreciem lucrurile. Să le mulțumim că ne-au ținut de cald ori că ne-au făcut să ne simțim bine purtându-le. “Când îți tratezi lucrurile bine, și ele vor răspunde mereu la fel. Din acest motiv, îmi asigur timp să mă gândesc, ocazional, dacă spațiul de depozitare pe care l-am rezervat pentru ele le face fericite. Depozitarea este, până la urmă, actul sacru de a alege o casă pentru lucrurile mele.

A face ordine schimbă spectaculos viața unui om. Asta este valabil în cazul oricui, sută la sută. […] A face ordine înseamnă a lua fiecare obiect în mână, a te întreba dacă îți inspiră bucurie și de a decide, pe această bază, dacă îl păstrezi sau nu. Repetând acest procedeu de sute și mii de ori, ne perfecționăm, în mod natural, abilitatea de a lua decizii.

Una dintre ideile de bază ale metodei KonMari este să renunțăm la tot ceea ce nu ne inspiră bucurie. Dar dacă un obiect nu ne inspiră bucurie și tot nu reușim să-l aruncăm? Pot exista 2 motive: atașamentul de trecut sau frica de viitor. Acestea nu au legătură doar cu selectarea obiectelor, ci și cu alegerile pe care le facem în ceea ce privește jobul sau relațiile cu ceilalți. “Dacă ne conștientizăm atașamentul față de trecut și temerile legate de viitor privind cu onestitate ceea ce posedăm, vom putea vedea ce e realmente important pentru noi. Cu cât mai repede ne vom confrunta cu lucrurile deținute, cu atât mai bine.

 

Ce nu-mi place la metoda KonMari

 

Ordinea din casă ne face să fim mai sănătoși și mai norocoși, ne energizează, ne sporește capacitatea de concentrare, ne face mai fericiți. În Feng Shui, ştiinţa care studiază energiile din casă, totul are energie proprie și fiecare lucru ar trebui tratat potrivit caracteristicilor lui. Sunt de acord până aici, însă ştiu că nu aş reuşi să comunic cu obiectele pe care le am, să le vorbesc. Pe de altă parte, sunt sigură că această metodă schimbă vieţi. În primul rând, schimbă perspective. Ne face să ne punem sub semnul întrebării, să ne gândim dacă chiar avem nevoie de toate obiectele pe care le posedăm şi dacă nu ne agăţăm de motive inutile pentru a le păstra pe cele pe care nu le mai folosim.

Nu ştiu dacă m-aş descurca cu împachetarea pe verticală, dar îmi propun să încerc în noua casă. Ştiu sigur că nu aş reuşi să-mi arunc lucrurile. Nu e vorba că nu m-aş putea despărţi de ele, ci de faptul că nu sunt prietenă cu ideea de a arunca. Cred că această idee m-a deranjat cel mai tare pe parcursul cărţii. Sunt pe principiul că într-o lume cu diferenţe enorme şi dominată de consumerism, donatul este cea mai bună variantă. Majoritatea lucrurilor pe care le-aş arunca sunt în stare foarte bună. Dacă mie nu-mi mai folosesc, sunt sigură că pot fi de folos altcuiva. În contextul în care producem prea multe deşeuri, încurajarea aruncării lucrurilor care nu ne mai folosesc, nu o găsesc potrivită.

 

Vă las mai jos o schiţă care sintetizează principiile metodei KonMari.

 

 

 

 

Aţi testat această metodă? Vă tentează să încercaţi să vă faceţi ordine după metoda KonMari?

 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram

 

 

Surse foto: (1, 2) Pinterest; (3, 4) Unsplash.

Comentarii

  1. a zis

    Acum aproape un an, citeam si eu cartea ei. Am incercat sa i pun in aplicare metoda, iar dupa vreo doua saptamani de sortat si aruncat, casa imi era mai usoara. Daaar… ea sigur nu are copii! Pe nasura ce creste fetita mea, imi dau seama ca e greu sa traiesc „minimalist”…

    • admin a zis

      Pentru mine ordinea este foarte importantă, dar cred că minimalismul este de neatins. :)) Voi încerca să văd ce poate funcţiona în cazul meu din această metodă.

Alte referințe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *